FORUM-NURAS
Forum dla nurkujących i nie tylko ...

TECHNIKA NURKOWANIA I SPRZĘT - pakiety akumulatorów

pol - 13-11-2007, 22:00
Temat postu: pakiety akumulatorów
Witam
Jestem w trakcie składania własnej latarki. Mam obudowę i palnik, zostało mi tylko dobranie odpowiedniego aku. Mój wybór padł na akumulatorki NiMh (R20) z których zamierzam złożyć pakiet. I tutaj mam pytanie do doświadczonych w tym zakresie "fachowców". Jaki sposób połączenia ogniw jest najkorzystniejszy: zgrzewanie czy lutowanie. Przeglądając fachowe strony spotkałem się z różnymi opiniami: zgrzewanie podobno obniża sprawność pakietu (spadek prądu na zgrzewie), natomiast lutowanie jest niebezpieczne dla ogniwa (możliwość przegrzania). Jakie są wasze doświadczenia i opinie na ten temat?
Paweł

jaros4 - 13-11-2007, 22:12

Na zgrzewach poprzez opor el.stracisz zbyt wiele mocy.tylko lutowanie,ogniwa zabezpieczysz najlepiej odprowadzajac z nich cieplo.na przyklad zakladajac stalowa pecete powyzej lutowaego miejsca.nie tak latwo zniszczyc ogniwo lutujac,to tylko kilkaset stopni.powodzenia. :pa:
Celetron - 13-11-2007, 22:14

Witam,

Według mnie tylko lutowanie - krótkie i "treściwie" (lutownicą transformatorową dużej mocy), żeby właśnie nie przegrzać akumulatorków. Miejsce lutowania oczyścić papierem ściernym (skalpelem), zastosować dużo topnika - wtedy można przylutować kabelek w kilka sekund.

Pozdrawiam,

PS. A tak w ogóle „mistrzami” w tej dziedzinie są modelarze i oni radzą lutować, bo spadek napięcia na takim połączeniu jest najmniejszy.

Andrzej Minorczyk - 13-11-2007, 22:15

Caly swiat zgrzewa pakiety . Sa do tego odpowiednie narzedzia , sa takze firmy specjalistyczne ktore to robia. Jak bedziesz zainteresowany namiarami pomoge :)
bskb - 13-11-2007, 23:44

Kup gatowy pakiet do modeli na allegro i z głowy (i ładowarkę od razu kupisz). A co składasz Halogen/LED/HID?
pol - 14-11-2007, 07:01

bskb napisał/a:
Kup gatowy pakiet do modeli na allegro i z głowy (i ładowarkę od razu kupisz). A co składasz Halogen/LED/HID?


Montuję standardowe złącze na obudowie i mam do wykorzystania dwa palniki Halogen 50W (lola) i Hid 24W.

Grześ - 14-11-2007, 07:24

W okolicach Warszawy są firmy, które pakietują ogniwa w dowolną konfigurację.
Dodam, że robią to fachowo i tak jak sobie życzysz.

mysiar - 14-11-2007, 07:28

namiary prosze na te firmy
martin - 14-11-2007, 08:05

jaros4 napisał/a:
Na zgrzewach poprzez opor el.stracisz zbyt wiele mocy.


Boze jak ja lubie internetowe madrosci wyrwane z kontekstu.

Nie istnieje cos takiego jak "strata mocy". Istnieje opor wewnetrzny zrodla (pradu/napiecia) ktory jest proportionalna do kwadratu pradu przeplywajacego przez opornik (w tym wypadku zgrzew).

Nie wmawiaj ludzia, ze straty na n.p. pakiecie 3000mAh beda takie same dla pakietu rozladowanego w ciagu 1h (latarka) i 4 minut (RC-CAR). W pierwszym przypadku "straty" sa IMHO czysto akademickie.

Andrzej Minorczyk - 14-11-2007, 08:29

Pakiety:
http://wamtechnik.com.pl/

Konrad Dubiel - 14-11-2007, 11:41

Modelarze często lutują pakiety, ale oni obciążają ogniwa chorymi prądami.
Jak trzeba pakiet zrobić w domu to często nie ma innego wyjścia - potrzebna jest
lutownica dużej mocy (najlepiej taka ruska z grzałką) i miedziana plecionka na
połączenia (np. ekran z jakiegoś kabla). Trzeba dobrze przygotować punkt lutowania
i lutować szybko żeby nie przegrzać ogniw.
Wspomniany wamtechnik zrobi pakiet na zamówienie z wysyłką do domu. Z tego
co pamiętam płaci się tylko za ogniwa.

martin - 14-11-2007, 11:55

Konrad Dubiel napisał/a:
ak trzeba pakiet zrobić w domu to często nie ma innego wyjścia - potrzebna jest lutownica dużej mocy (najlepiej taka ruska z grzałką) i miedziana plecionka na połączenia (np. ekran z jakiegoś kabla).


Inna opcja jest lutowanie pakietow bez zadnych kabli miedzy ogniwami:

Z drugiej strony zamiast sie meczyc z lutowaniem ogniw, nie lepiej kupic dwa gotowe pakiety do RC (n.p. http://allegro.pl/item268...v_rc_pack.html)

jaros4 - 15-11-2007, 10:01

kolego martin,nie chcesz chyba powiedziec ze opor el. ktory moze wystepowac na zgrzewie ogniwa nie ma wplywu na jasnosc swiecenia zarowki.nie wdawajmy sie w pseudoakademickie dyskusje na temat prawa ohma.wytlumacz mi tylko skad bierze sie zielonkawy nalot na zgrzewach pomiedzy ogniwami pracujacymi w wilgoci (elektroliza) .odnosnie lutowania ogniw na sztywno,jest to jak jazda samochodem bez resorowania-wiec stary,szerokiej drogi.ps.zbudowalem juz kilka dosc mocnych latarek ,wiec mam jakies doswiadczenie w tym kierunku.osobiscie preferuje ogniwa zelowe.wytrzymaja wszystko.i wszystkich... :pa:
martin - 15-11-2007, 10:40

jaros4 napisał/a:
kolego martin,nie chcesz chyba powiedziec ze opor el. ktory moze wystepowac na zgrzewie ogniwa nie ma wplywu na jasnosc swiecenia zarowki.


Nie ma - przynajmniej nie jest zauwazlny przez oko. Pare liczb:

zgrzew ma okolo 0.005..0.01 Ohma. w pakiecie z 10 cel (12V) masz 8 zgrzewow -> 80 mO.

Przy lampie 35W prad plynacy przez pakiet to ~ 3A. Straty na zgrzewaw ~0.6W czyli mniej niz 2% mocy. Troche inaczej ma sie sprawa dla pakietu rozladowanego w RC CAR: tutaj masz prady kolo 60A, straty rzedu 280W.

jaros4 napisał/a:
wytlumacz mi tylko skad bierze sie zielonkawy nalot na zgrzewach pomiedzy ogniwami pracujacymi w wilgoci (elektroliza).


Potencjał standardowy -> http://pl.wikipedia.org/w...%82_standardowy
Ogniwo galwaniczne -> http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo_galwaniczne

W skrocie: jesli polaczysz dwa metale przy pomocy odpowiedniego elektrolitu i zewrzesz je elektrycznie (n.p. przy pomocy zgrzewu), to mniej szlachetny metal zostaje wytracony w postaci soli.

jaros4 napisał/a:
odnosnie lutowania ogniw na sztywno,jest to jak jazda samochodem bez resorowania-wiec stary,szerokiej drogi.


Lutowanie ogniw na sztywno jest powszechnie stosowane w modelarstwie (wpisz w googla "in line soldering").

jaros4 napisał/a:
zbudowalem juz kilka dosc mocnych latarek ,wiec mam jakies doswiadczenie w tym kierunku.


Gratulacje.

jaros4 - 15-11-2007, 11:57

Nie ma czego ,ale zapytajmy Pola jakie wybral rozwiazanie.
pol - 15-11-2007, 17:09

jaros4 napisał/a:
Nie ma czego ,ale zapytajmy Pola jakie wybral rozwiazanie.


Dzięki za wszelkie uwagi, zdecydowałem się na zgrzewanie. Zdecydowała o tym możliwość przegrzania ogniwa, koszt jednego zgrzewu wynosi kilka złotych, natomiast nowego ogniwa kilkadziesiąt.

[quote="jaros4"]ps.zbudowalem juz kilka dosc mocnych latarek ,wiec mam jakies doswiadczenie w tym kierunku.


Przy okazji masz może jakiś patent na zainstalowanie na deklu kanistra (dekiel z derlinu)przełącznika - raczej nie kontaktron i nie gumowe kondoniki na przełącznik. :ping:

jaros4 - 15-11-2007, 21:51

ja to zrobilem tak:srubka m6 z nierdzewki, wywiercona na wylot wzdluznie,jest to wykonalne tylko na tokarce(znajomy tokarz,"flaszkowe sprawy",oczywiscie),wewnatrz umiescilem walek z brazu zaopatrzony w 2 oringi,zakonczony malutkim haczykiem.moje latarki wlacza sie przekrecajac ten waleczek.haczyk na koncu waleczka naciska na mikroswith wewnatrz latarki .rozwiazanie pewne,a co najwazniejsze zupelnie niewrazliwe na cisnienie panojace na wiekszych glebokosciach.puscilbym foto ale jakiekolwiek zdjecie ktorym dysponuje jest za duze pojemnosciowo by je umiescic na szanownym forum.
pol - 15-11-2007, 22:49

poproszę na pw
skraburski - 15-11-2007, 23:34

Witam,

Rowniez planuje wykonanie kanistra we wlasnym zakresie, na razie bede uzywal glowicy ledowej, ale docelowo mysle o HIDzie. Projekt mechaniczny to nie problem na razie ale zastanawiam sie jakie napiecie powinienem miec na wyjsciu. W gre wchodza dwie opcje 14,4V lub 12V, ktora jest lepsza?

Osobiscie mysle ze lepiej bedzie 12x1,2V czyli 14,4V i jakas elektronika sterujaca ale jak to ladowac i jak sterowac napieciem idacym do glowicy?

Pozdrawiam
Lukasz

martin - 16-11-2007, 10:14

skraburski napisał/a:
na razie bede uzywal glowicy ledowej, ale docelowo mysle o HIDzie


Zwroc uwage na to jak zasilany jest docelowy palnik i dobierz pakiet pod niego.

jaros4 - 16-11-2007, 11:11

na prosbe kolegi pola zamieszczam fotke "mojego patentu"na sterowanie wlacznikiem.podaje jeszcze drobne sprostowanie,uzylem do tego srubki m8 a nie m6.mosiezny waleczek w srodku to po prostu nit,mozna takie dostac w kazdym sklepie zelaznym.wytoczone sa na nim 2 rowki w ktorych umiescilem oringi.calosc pracuje w smarze silikonowym.
skraburski - 16-11-2007, 18:00

martin napisał/a:
Zwroc uwage na to jak zasilany jest docelowy palnik i dobierz pakiet pod niego.


to co proponujesz do HIDa? a co do LEDa?

pol - 16-11-2007, 18:19

jaros4 napisał/a:
.wytoczone sa na nim 2 rowki w ktorych umiescilem oringi.calosc pracuje w smarze silikonowym.


nie zdarzylo Ci się że oring się "zachylił" bądz przetarł?

Andrzej Minorczyk - 16-11-2007, 18:26

jaros4 mam taki przrpust mosiezny do sprzedanie za tyle ile kupilem 40 pln z dwoma oringami jes :) .
jaros4 - 16-11-2007, 23:01

ten "patent"stosuje nie tylko w latarkach,uzywam go rowniez do sterowania aparatem cyfrowym ktory umiescilem w teflonowej obudowie.nie dosc ze wytrzymoje 40m. to jeszcze mozna nia tluc np.orzechy.jak dotad nic sie nie przetarlo,a przynajmniej nic o tym nie wiem. :ping:
martin - 17-11-2007, 09:11

skraburski napisał/a:
to co proponujesz do HIDa? a co do LEDa?


Daj namiary na glowice, wtedy mozemy podyskutowac. W tej chwili gadka jest na poziomie: "boli mnie tutaj, co mam zazyc".

skraburski - 17-11-2007, 10:49

A moglbys podac jaka to roznica jaka glowice zastosuje? Do LEDa to chyba standard 12V?
A HIDy? Ile voltow ma do balastu dojsc? tez pewnie 12V?

Wiec nie rozumiem o co ci chodzi z twoim pytaniem, jezeli masz cos wartosciowego do dodania to po prostu to napisz.

Osobiscie pomyslalem ze lepiej dac 14,4 zeby skompensowac spadek napiecia pod koniec pracy ogniwa i chcialem zapytac czy to dobry pomysl, ale zamiast tego wymadrzasz sie pytaniem a do jakiej glowicy zamiast udzielic jakiejs porady.

martin - 17-11-2007, 11:50

skraburski napisał/a:
Wiec nie rozumiem o co ci chodzi z twoim pytaniem


O to ze nie ma jednoznacznej odpowiedzi na twoje pytanie. Biale LED'y maja napiecie zasilania miedzy 3.1V a 4.6V. W zaleznosci od tego w jaki sposob je polaczysz, w jaki sposob zasilisz i ile ich uzyjesz mozesz potrzbowac napiecia miedzy 4V a >40V.

To samo ma sie z przetwornicami dla HID - sa zasilane stosunkowo waskim zakresem napiec (n.p. 9V+/- 0.2V), sa takie ktore mozesz zasilic miedzy 8V a 28V.

skraburski napisał/a:
Osobiscie pomyslalem ze lepiej dac 14,4


Ja tez preferuje pakiety 14.4V. Sa latwiejsze w konstruowaniu (4 rzedy a 3 celle) a zrobienie elektroniki dopasowujacej nie jest (da mnie) wiekszym problemem.

skraburski - 17-11-2007, 12:41

Dzieki, o taka odpowiedz dokladnie mi chodzilo.

A jakie ogniwa przy takiej konfiguracji? Masz moze schematy takiej elektroniki albo linki do stron z ta tematyka?

siili - 17-11-2007, 13:58

martin napisał/a:

skraburski napisał/a:
Osobiscie pomyslalem ze lepiej dac 14,4


Ja tez preferuje pakiety 14.4V. Sa latwiejsze w konstruowaniu (4 rzedy a 3 celle) a zrobienie elektroniki dopasowujacej nie jest (da mnie) wiekszym problemem.


Pakiet trzeba robic pod glowice. Np. HIDy brightstara dzialaja na napieciu 9-16V, przy pakiecie "14.4", swiezo naladowany pakiet bedzie mial napiecie ~18V, i HID nie bedzie dzialal. Brightstar zaleca uzywanie 3x LiIon (11.1V) lub 9x NiMH, czyli 10.8V. Ma to tez taka zalete, ze napiecie w akumulatorach NiMH nie powinno spac ponizej ok. 0.95V, poniewaz mozna przez to uszkodzic ogniwa. Balast Brightstara wylaczy lampe jezli napiece spadnie ponizej 9V, czyli przy 9 ogniwach oznacza to 1V/ogniwo. Przy 12, to juz 0.75V, czyli uszkodzenie jest bardzo prawdopodobne. Zrobienie 10.8V 4Ah lub 8Ah nie powinno byc trudne uzywajac ogniw 4/3A Sanyo, a sa to chyba najlepsze ogniwa NiMH do budowy lamp poniewaz maja najwieksza gestosc energii (bliska ogniwom LiIon). Sa dostepne w wersji 4Ah i 4.5Ah, chodz te drugie sa i drozsze (u ok. 30%) jak i trudniejsze do dostania. Ogniwa mozna kupic z przyspawanymi "uszami" do lutowania, wiec nie ma problemu z przegrzewaniem ogniw przy lutowaniu.

Moje wlasne projekty:
http://www.flickr.com/pho...57600051539234/
http://www.niksula.hut.fi...ub/omersub.html

Omersub zostal potem parokrotnie jeszcze przerobiony. To byla moja pierwsza zabawa z lampami, i troche bledow (jak widac na zdjeciach) udalo mi sie wtedy popelnic ;-)

/Marcin

skraburski - 17-11-2007, 14:21

siili,
Czy moglbys podeslac wiecej szczegolow dotyczacych latarki z pierwszego linka?
Jesli to mozliwe to idealna bylyby:
- rysunki z wymiarami
- lista czesci
- schematy do elektroniki

Czy uzywales moze zatrzaskow nielsena czy jakichs innych? Ciekawi mnie jak gleboko w kanister musza
wchodzic sruby mocujace zatrzaski, pytam gdyz nie wiem jaka musi byc grubosc scianek kanistra. Chyba ze sa one przyklejane wtedy ten problem odpada.

Z gory dziekuje,
Lukasz

siili - 17-11-2007, 18:16

skraburski napisał/a:
siili,
Czy moglbys podeslac wiecej szczegolow dotyczacych latarki z pierwszego linka?
Jesli to mozliwe to idealna bylyby:
- rysunki z wymiarami
- lista czesci
- schematy do elektroniki

Czy uzywales moze zatrzaskow nielsena czy jakichs innych? Ciekawi mnie jak gleboko w kanister musza
wchodzic sruby mocujace zatrzaski, pytam gdyz nie wiem jaka musi byc grubosc scianek kanistra. Chyba ze sa one przyklejane wtedy ten problem odpada.


Zacznijmy od prostych rzeczy. Elektronika, to balast Brightstara:

http://www.brightstar-hid...o_e.php?UID=750

I do tego odpowiednia zarowka w obudowie MR16 (brightstar: 6L2416122). Dalszy ciag schematu, to przelacznik (standardowy, ktorego uzywa i Salvo i Halcyon), oraz kawalek kabla.

Liste czesci zrobie pewnie jak skoncze, ale na razie nie ma czegos takiego. Wzorowalem sie na Salvo, wiec jezeli mozesz pozyczyc od jakiegos kolegi cos takiego, to wyglada prawie tak samo. Pare rysunkow roznych czesci jest, ale jestety glownie w jedym zeszycie. Moze kiedys sie zbiore i to zeskanuje..

To co latwo jest okreslic: kanistry byly robione z rury 60/80 POM (czyli delrin). Z rury, poniewaz nie mialem odpowiednich nozy do tokarki aby zrobic tak glebokie otwory (ok. 30cm). Dno ma laczna grubosc ok. 20mm, scianki maja ok. 10-12mm. Niestety, rury sa troche nierowne, wewnetrzna srednica to ok. 57mm, i nie zupelnie okragla. Z zewnatrz maja 80mm. Byly klejone Araldite 2015, ktory zostal polecony do tego przez producenta. Jak sie bedzie trzymac, to zobaczymy. Skla do glowic... hartowane, 6.5mm x 62mm. Lepsze bylyby 63x8mm, ale niestety znow byly male problemy z nozami do tokarki itd.
Zatrzaski owszem, Nielsena. Przejsciowki do kabli to czesci zamienne od Salvo.

Co do tego ile musza wchodzic sruby: potrzebujesz M3. Maja drobny gwint, wiec maks ile sie da, bez przebicia scianki. Ja uzywam 10mm, i daje mi to jakies 2mm zapasu. Wiem, ze przynajmniej DiveRite robi duze ciensze scianki w kanistrach 10W HID, chyba ok. 6.5mm, ale uzywaja chyba jakich srub z bardzo rzadkim gwintem i wkrecaja bez gwintowania. Niestey, nie mialem szansy tego potwierdzic. Klejenie stali nierdzewnej do POM tez moze byc dosc problematyczne. Na szczescie im glebiej plyniesz, tym mniejszy jest nacisk na sruby, bo wieczko zbliza sie do kanistra.

/m

skraburski - 17-11-2007, 18:59

Swietne informacje, moze byc je wkleil na stronce z fotkami.

A moglbys napisac cos jeszcze a aku i elektronice ktora widac na zdjeciach?
Skad brales poszczegolne czesci? Dystrybutorzy w Polsce? E-bay? Import prywatny? Czy moze cos innego?

Jaki to standardowy przelacznik ktorego uzywa Salvo i Halcyon? Gdzie go kupic, albo kto jest producentem.

Widzialem tez ze Salvo nie uzywa szybki ochronnej w glowicy tylko sam palnik w szklanej fiolce. Nie wiesz moze jakich palnikow uzywaja i skad wziac te banki szklane do ochrony?

Jeszcze raz dzieki,
Lukasz

siili - 18-11-2007, 16:22

skraburski napisał/a:
Swietne informacje, moze byc je wkleil na stronce z fotkami.


Jak juz wszysko skoncze, to napisze tez "instrukcje" z rysunkami i wymiarami. Trzy z lamp sa dla znajomych, wiec bedzie im to kiedys potrzebne ;-) Wtedy na pewno zaladuje tez gdzies na siec.

skraburski napisał/a:

A moglbys napisac cos jeszcze a aku i elektronice ktora widac na zdjeciach?
Skad brales poszczegolne czesci? Dystrybutorzy w Polsce? E-bay? Import prywatny? Czy moze cos innego?


Ogniwa pochdza z jjjbattery.com, kupilem je od niemieckiego dystrubutora Brightstara (hid-tec.de). To byla "resztka" z jakiejs serii ktora mial, wiec wiecej sie nie da. Elektronike zamawialem z www.batteryspace.com. W sumie odradzalbym LiIon, poniewaz wymaga duzo wiecej zachodu i budowania niz NiMH, a zyski w energii sa w sumie niewielkie. W moim wypadku dostalem ogniwa po tak niskiej cenie, ze na koniec moze sie oplaci, ale jak bym mial to robic jeszcze raz, to jednak zainwestowal bym w NiMH Sanyo.

UWAGA: www.batteryspace.com przesyla tez rzeczy przes USPS, tylko sie trzeba z nimi o to umowic. Jednak jezeli ktos zamawialby LiIon, to tego sie nie da przeslac USPS, tylko jednak trzeba placic za UPS.

skraburski napisał/a:

Jaki to standardowy przelacznik ktorego uzywa Salvo i Halcyon? Gdzie go kupic, albo kto jest producentem.


Przykro mi, przelaczniki nie maja jakis numerow ktore by pomogly identifikowac. Jedyne to jakies "USA 0620", ale google nic ciekawego na ten temat mi nie powiedzialo. Ja zamawialem u takiego jednego znajomego ktory buduje "duze" HIDy:
http://personal.inet.fi/y.../misc_parts.htm

skraburski napisał/a:

Widzialem tez ze Salvo nie uzywa szybki ochronnej w glowicy tylko sam palnik w szklanej fiolce. Nie wiesz moze jakich palnikow uzywaja i skad wziac te banki szklane do ochrony?


Z tego co wiem, na ogol sa produkowane na zamowienie przez firmy/osoby ktore robia lampy. Ktos na forum chyba wspominal o jakiejs polskiej firmie ktora wykonala mu cos takiego. Przejrzyj stare tematy. www.heliumizer.com tez cos takiego ma. Sam zdecydowalem sie na MR16 poniewaz odpadl mi problem z reflektorem (ok. 100€). Niestety, przez to mam tylko jedno skupieni swiatla (kupilem reflektory 12stopniowe, ale sa tez 24).

/m

martin - 18-11-2007, 16:39

siili napisał/a:
Przykro mi, przelaczniki nie maja jakis numerow ktore by pomogly identifikowac.


Ja stosuje MAR 1821 -> ca. 1.65€ + 1.25€ za kondomik.

siili napisał/a:
Z tego co wiem, na ogol sa produkowane na zamowienie przez firmy/osoby ktore robia lampy.


Bzdura. Zarowno WA jak i Brighstar sprzedaja tego typu palniki. "Fiolki" to standartowe probowki gruboscienne, najwiekszy problem to przyciac je w odpowiedni sposob.

siili - 18-11-2007, 21:12

martin napisał/a:

siili napisał/a:
Z tego co wiem, na ogol sa produkowane na zamowienie przez firmy/osoby ktore robia lampy.


Bzdura. Zarowno WA jak i Brighstar sprzedaja tego typu palniki. "Fiolki" to standartowe probowki gruboscienne, najwiekszy problem to przyciac je w odpowiedni sposob.


Chodzilo mi o "fiolki", nie o zarowki. Byc moze ktos uzywa standardowych laboratoryjnych. Te z ktorymi ja sie spotkalem bylo produkowane specjalnie do lamp HID, roznica polega na rownosci szkla, zeby nie bylo znieksztalcen swiatla.

/Marcin

martin - 18-11-2007, 21:23

siili napisał/a:
Te z ktorymi ja sie spotkalem bylo produkowane specjalnie do lamp HID, roznica polega na rownosci szkla, zeby nie bylo znieksztalcen swiatla.


Roznica polega na parodziesiokrotnie wiekszej cenie oraz hasle marketingowym ktore tlumaczy dlaczego nalezy przeplacic.

skraburski - 18-11-2007, 23:34

siili,
jeszcze wracajac do tematu napiec, nie mozna zastosowac konwertera dc-dc ktory bedzie dawal na wyjsciu stale napiecie np. 12V i w ten sposob objesc problem 18V na poczatku, a przy spadku napiecia ponizej jakiejs ustalonej wartosci zmniejsza moc o polowe a pozniej wylacza latarke zeby chronic baterie?

Drugie pytanko, piszesz ze ten balast dziala w zakresie napiec 9-16, a czy strumien swiatla jest taki sam przy obu tych napieciach czy zmienia sie?

martin,
czy moglbys podac producenta tych przelacznikow MAR, bo sam nuemr katalogowy nic mi nie mowi, a w google nie znalazlem. No i jesli wiesz jak ciac te probowki to moze tez podziel sie wiedza. Odnosze zreszta wrazenie ze tematyka oswietlenia jest Ci dobrze znana, moze napisalbys jakis poradnik dla ludzi ktorzy chca cos zrobic samemu?

Pozdrawiam
Lukasz

siili - 19-11-2007, 09:35

skraburski napisał/a:
siili,
jeszcze wracajac do tematu napiec, nie mozna zastosowac konwertera dc-dc ktory bedzie dawal na wyjsciu stale napiecie np. 12V i w ten sposob objesc problem 18V na poczatku, a przy spadku napiecia ponizej jakiejs ustalonej wartosci zmniejsza moc o polowe a pozniej wylacza latarke zeby chronic baterie?


Oczywiscie, ze mozna. Tylko, ze przez to coraz bardziej komplikuje sie sprawy, a "KISS" (keep it simple s...) jest tu wg. mnie duza zaleta. Pozatym, troche podnosi to znow koszty calej lampy.

skraburski napisał/a:

Drugie pytanko, piszesz ze ten balast dziala w zakresie napiec 9-16, a czy strumien swiatla jest taki sam przy obu tych napieciach czy zmienia sie?


Jako, ze nie mialem jeszcze lamp w uzyciu, trudno mi potwierdzic, ale o ile pamietam z opisu, to balasty brightstara sa wewnetrznie stabilizowane (wlasnie na te 9V), wiec nie powinno byc zmiany w jasnosci swiatla. Jezli napiecie spadnie ponizej 9V, to lampa po prostu sie wylaczy.

Mala uwaga: trzeba pamietac, ze balsty w HID tez zuzywaja energie, wiec np. 24W HID bedzie ciagnal ok. 30W. Przydaje sie to np do przeliczania teoretycznego czasu dzialania lampy.

/m

martin - 19-11-2007, 09:54

skraburski napisał/a:
nie mozna zastosowac konwertera dc-dc


Mozna. Ja mam przetwornice na ST L5973D - do 2A.

Przetwornic jest masa, wiec napewno cos dla siebie wybierzesz.

skraburski napisał/a:
czy strumien swiatla jest taki sam przy obu tych napieciach czy zmienia sie?


Zmienia sie

skraburski napisał/a:
czy moglbys podac producenta tych przelacznikow MAR, bo sam nuemr katalogowy nic mi nie mowi, a w google nie znalazlem.


Marquardt.de - ja stosuje serie 1820

Kondonik ma numer katalogowy 343001023

Tego typu przelacznikow jest masa, np. 701620 w conrad.pl

skraburski napisał/a:
No i jesli wiesz jak ciac te probowki to moze tez podziel sie wiedza.


Pila diamentowa - powinna byc dostepna w zakladach zajmujacych sie obrobka szkla. Mozesz jeszcze wyprobowac metody chalupniczej: okrecasz probowke w mmiejscu ciecia nitka, dajesz pare kropel spirytusu, podpalasz i wkladasz calosc do zimnej wody. Rurki ze szkla (do robienia grzalek do akwarium) cielo sie w ten sposob calkiem przyzwoicie.

skraburski napisał/a:
moze napisalbys jakis poradnik dla ludzi ktorzy chca cos zrobic samemu?


Gdyby dzien mial jeszcze 15 godzin wiecej, to moze bym sie skusil napisac ksazke. :)

Przemo_C - 22-11-2007, 14:34

skraburski napisał/a:
..........Widzialem tez ze Salvo nie uzywa szybki ochronnej w glowicy tylko sam palnik w szklanej fiolce. Nie wiesz moze jakich palnikow uzywaja i skad wziac te banki szklane do ochrony?..........
Lukasz


Czy chodzi o to ?

Jeżeli tak, to szukaj tu.

martin - 22-11-2007, 14:38

Przemo_C napisał/a:
Czy chodzi o to ?


o to. tylko nie w takiej chorej cenie.

skraburski - 22-11-2007, 17:58

No chyba ze za 70zl masz tyle baniek co na fotce D)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group