FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

FOTOGRAFIA I FILM - Filmy 4K

dellos - 01-05-2018, 10:49
Temat postu: Filmy 4K
Cześć, chciałem się podpytać osób bawiących się w podwodne filmowanie. Rozważam start mojej przygody z filmowaniem. No i tutaj oczywiście pojawiają się pytania co wybrać w jaką stronę iść i jaki sprzęt kupić.

Wstępnie myślałem o GoPro Hero 6 + obudowa podwodna + oświetlenie

a potem zobaczyłem zestaw Sony RX100V + Obudowa podwodna za ok 6k... no i pewno jest jeszcze 10 innych ciekawych sprzętów do filmowania.

Nie pisząc od strony świateł bo to wiadomo, trzeba zakupić... jakimi sprzętami kręcicie filmy w 4K ??

Szukam kamerki do 5-6tyś (z obudową) na pewno 4K 30fps i/lub 60fps + stabilizacja obrazu + dobra praca w sytuacji low-light

heyway - 15-05-2018, 15:15

Mam gopro 5, kumpel filmuje sony rx100 II. Swiatla mamy identyczne, dosc czesto razem nurkujemy, robimy podobne ujecia, w takich samych warunkach. Sonowka bije gopro na glowe. W sumie, po poltora roku zabawy w filmowanie pod woda, doszedlem do wniosku, ze chcac filmowac zestawem ze swiatlami, trayami i wszystkim co jest do tego potrzebne, kamera w typie gopro jest bez sensu. Jej zaleta to kompaktowosc i mozliwosc zamontowania na rowerze, kasku, samochodzie czy gdzie tam komu fantazja podpowie. W zestawie podwodnym jest tray z dwoma raczkami, bo jedna reka sie tego nie utrzyma, swiatla, ramiona do nich, to wszystko tworzy duzy gabarytowo zestaw. I nie ma najmniejszego znaczenia, co zamontujesz miedzy raczkami - malenkie gopro czy wiekszy kompakt w obudowie. Zestaw bedzie ciagle tej samej wielkosci a roznica w jakosci filmow ogromna.
Przewagi sonowki, ktore zauwazyem - duzo wiekszy wyswietlacz, na gopro prawie nie widac co filmujesz, tak naprawde widzisz to dopiero w domu na kompie.
Duzo wieksza matryca, wiec znacznie lepiej radzi sobie w slabym swietle, gopro wypada tu tragicznie.
Z kompaktem mozna podejsc znacznie blizej filmowanego obiektu i miec ciagle ostre ujecia, gopro traci ostrosc blizej niz ok. 40 cm od obiektu.
W kompakcie masz zoom, w gopro nie, nie dosc ze kompaktem podejdziesz blizej obiektu, to jeszcze pomozesz sobie zoomem, w sobote kumpel zlapal ujecia slicznego slimaka, ja spedzilem przy nim wiecej czasu a wszystko jest do wyrzucenia.
Do kompaktow jest znacznie wiekszy wybor obiektywow, konwerterow itd. Co za tym idzie, sa tansze. Cokolwiek chcesz kupic do gopro - przebija cena sama kamere.
Przemysl tez sprawe 4K, krece w 4K, ale tylko dlatego, ze daje to wieksze mozliwosci podczas skladania filmu. Moj kompek niestety nie jest w stanie wyrenderowac zlozonego filmu w 4K, wyklada sie, a jest calkiem nowy i nie z tych najslabszych. Byc moze to wina programu, skladam w gopro studio, mam zamiar sprobowac Adobe Premiere, ale na razie nie mam porownania.
Gdybym teraz mial kompletowac sprzet, kupilbym sony rx100 w w wersji II albo III, ze wzgledu na cene, to jednak aparat do filmowania pod woda, wypadki sie zdarzaja a szkoda byloby zalac najnowsza wersje za prawie 5 tysi. Na gopro nawet bym nie patrzyl. Zreszta do tego sie przymierzam, gopro wyladuje na rowerze albo samochodzie a pod wode dokupie sonowke.

Tao - 15-05-2018, 16:08

Podepnę się pod temat . Właśnie jestem na etapie wymiany kamery . Dla mnie wpadł w oko model Sony NEX-6 . Duża matryca i optyczna stabilizacja obrazu - obiektyw . Jedynie szkoda mi możliwości braku filmów poklatkowych i 4k :( . Ale jak patrzę na FullHd obraz pod woda to te 4k GoPro ni jak sie ma do obrazu soniacza . Jakie jeszcze modele by były godne polecenia do 2500 zł ?
PawelF76 - 16-05-2018, 15:40

Wydaje mi się, że z tym GoPro to do końca nie jest tak źle. W dużej mierze znaczenie ma talent do łapania ujęć i postprodukcja a w trakcie filmowania światło jeśli ciemno i osprzęt. Przy GoPro teraz fajne porty można dokupić do makro które po prostu podczepiasz jeśli potrzebujesz użyć w danym momencie. Kwestia raczej w kasie bo fakt, dodatki do go pro to kwestia 1000 - 2000 zł. I jeszcze obudowa do głębszych nurkowań która zniesie więcej niż te 40m to kolejne 2000. Mały rozmiar kamerek to ogromna zaleta kiedy braknie tego ostatniego kilograma w samolocie, małe obudowy,niewiele dodatków (np. jeden port makro) i rozkręcany uchwyt i jesteś spakowany. Na necie wiele jest przykładów mega filmów z GoPro. Moim zdaniem istotniejsze jest podejście do tematu kadrowania i ta umiejętność dostrzegania „tego czegoś” w filmowaniu. Mnie bardziej odstrasza cena zakupu obudów do takich aparatów. Zawsze jest tak, że jak byś nie dbał, to gdzieś coś się uszkodzi. Te podstawowe do 30m w GoPro to z 200 czy 300 złotych i w razie jakiejś awarii łatwiej wysupłać takie pieniądze. Musisz się określić konkretnie jak się chcesz bawić filmowaniem. Kamera to jedno, osprzęt to druga kwestia a do tego jeszcze jakieś cyfrowe laboratorium w postaci oprogramowania ( Adobe Premiere to zakup rzędu 2000 zł, pinnacle studio ultimate to 500-700 złotych). Komputer który przekonwertuje Ci te 4K w 5 min filmie też jakąś moc musi mieć. Nie twierdzę że musi to być taka czy inna kamerka, twierdzę tylko że warto to zliczyć i zmierzyć się z realiami. Jak to wszystko zsumujesz to zazwyczaj poprzestaje się na bardziej umiejętnym filmowaniu tańszym sprzętem i montażu lepszym oprogramowaniem.
heyway - 17-05-2018, 14:51

Nie twierdze Pawel, ze gopro jest calkiem do niczego. Uwazam tylko, ze kompakty sa znacznie wygodniejsze w uzyciu. W sytuacji, kiedy ktos nie ma zdolnosci dostrzegania "tego czegos", jak to nazwales - a uwazam, ze wiekszosc z ludzi nie ma, tez sie do nich zaliczam - uzycie kompaktu zwieksza szanse, ze jednak uda sie nakrecic fajny film. O kadrowaniu w gopro mozna zapomniec, przynajmniej ja prawie nic nie widze na tym malenkim wyswietlaczu. Mozna to oczywiscie w jakims stopniu poprawic w postprodukcji, ale jakikolwiek aparat z wiekszym wyswietlaczem jest pod tym wzgledem praktyczniejszy.
W podrozy pakuje sie je tak samo. Uchwyt i swiatla masz te same do gopro i kompaktu, w obudowe kompaktu zawsze wpakuje sie jakies skarpetki wiec miejsce sie nie zmarnuje, roznica jest w rozmiarze samego aparatu. Do przezycia. Konwertery i obiektywy do gopro i kompaktu zajmuja tyle samo miejsca. Porownalem obiektyw szerokokatny do Olympusa i konwerter szerokokatny Inona do gopro - obiektyw do Olka jest tylko odrobine wiekszy.
Ceny gopro i Sony Rx100 II sa porownywalne, na niekorzysc Sony przemawia cena obudowy - duzo drozsza niz do gopro.
Co do uszkodzen - podczas tej zabawy mozna uszkodzic wszystko, ale wydaje mi sie ze wlasnie obudowe najtrudniej. Sam zaliczylem zalanie latarki, nie dokrecilem jej przed nurkowaniem. Kiedy indziej urwalem cale ramie z latarka video, fala rzucila mna o drabinke podczas wchodzenia do wody i ramie poszlo w dol, a raz wywalilem sie na kamieniach i porysowalem obudowe.
Pytanie bylo od osoby, ktora dopiero chce zaczac zabawe w filmowanie. Wydaje mi sie, ze w takim przypadku lepiej skompletowac przyjazniejszy w uzytkowaniu sprzet niz liczyc na umiejetnosci, bo tych na tym etapie nie ma.

PawelF76 - 19-05-2018, 07:25

Fakt, osoba która zaczyna przygodę z filmowaniem powinna może kupić kompakt, bo kiedy się okaże, że filmowanie nie jest fajne to ma przynajmniej sensowny aparat do wszystkiego. Większy ekran to wygoda, z mojego osobistego punktu widzenia to ten mały w go pro mi nie przeszkadza i widzę co filmuję. Fakt, nie powiem że jest to komfortowe podglądanie ale widzę. Ja jednak uważam, że w kompaktach zawsze brakowało mi opcji do stwożenia fajnego slowmotion lub poklatkowych timelapsów itp. Pod tym względem kamerki są nieco bardziej uniwersalne. Nie musi to być GoPro, ale w cenie atrakcyjniejszej dostajemy to w pakiecie w 4K, a taki był temat, o filmowaniu w 4K. Pozdrawiam wszystkich bawiących się filmowaniem i zachęcam do próbowania bo to rozwija doświadczenia. 👌

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group