Strona Główna FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy    KalendarzKalendarz
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
DPV. Jaki skuter wybrać?
Autor Wiadomość
Turlogh 


Kraj:
Poland

Dołączył: 23 Cze 2014
Posty: 548
Skąd: Wrocław
Wysłany: 16-11-2017, 10:20   

TomM napisał/a:
Turlogh napisał/a:
W zdecydowanej większości zamierzam z niego korzystać w jaskiniach. A wiec fajnie, aby nie był zbyt ciężki, szybkość standardowa, zasilanie - nie mam pojęcia, czas pracy...nie wiem. ok. godziny


Określenie "zamierzam korzystać w jaskiniach" to ogólnik. Jaskinie się różnią. Okoliczności się różnią. Chcesz skutery wozić samochodem, czy latać samolotem? Opcja transportu lotniczego praktycznie eliminuje DPV z pakietami LiIon.
Opisz przykładowe nurkowanie jaskiniowe, które zamierzasz zrobić z DPV.
Jakie planowane zespoły? Z jakim sprzętem? (opór w wodzie)
Zespół powinien mieć skutery porównywalne z możliwością wyciągania nurka z padniętym skuterem itd..
Godzinny burntime to za mało nawet na turystykę jaskiniową, ale w specyficznych warunkach (np. powrót z prądem) może wystarczyć.

Jestem początkującym nurkiem i nie mogę tutaj zbyt wiele napisać chociażby z tego powodu, że mało ze skuterem pływałem. Ale z samych pytań które zadajesz wynika już bardzo dużo.
Czy mógłbyś w większym lub mniejszym skrócie napisać jak Ty podszedłbyś do zakupu skutera?
 
 
TomM 



Stopień: Adv. Tmx
Kraj:
Poland

Wiek: 60
Dołączył: 24 Maj 2004
Posty: 3724
Skąd: Katowice
Wysłany: 16-11-2017, 17:36   

Napiszę tak: napływałem się trochę na skuterach (czas przeszły, skutery sprzedałem, wycofuję się z nurkowania ponad turystykę/rekreację). Trochę ponurkowałem w jaskiniach, tak na poważniej to w Lot we Francji i na Florydzie i w paru innych miejscach.
Moje doświadczenia skuterowo-jaskiniowe są już odrobinę przyrdzewiałe, nie znam najnowszych modeli itd.
Na Florydzie są głównie wywierzyska (woda wypływa z jaskini do rzeki) - flow od silnego do ekstremalnego w zależności od powodzi, pory roku. Najbardziej sprawdzają się skutery tradycyjne, Cadillaki. Ciężkie, na ołowianych bateriach, bez elektroniki, bez ochrony pakietu, działające do zniszczenia baterii. Pakiety tanie do wymiany. Prędkość skutera ma znaczenie drugorzędne, głębokość typowo 30 m, znaczenie ma stabilnośc przy długotrwałym płynięciu. Duży Gavin, duży Submerge (chyba ze 40 kilo wagi) - po ustabilizowaniu kurs można zablokować spust motocyklowy śrubką, skuter płynie stabilnie, można zdjąć rękę. I tak do końca liny... potem parkujesz skuter, depozytujesz butle boczne i działasz na gazie plecowym...
Skuter własny użytkowany 2-3 razy w roku przez 2 tygodnie, przechowywany w boksie na wynajem, pakiety bez doładowywania dość często do wymiany, ale są względnie niedrogie do zakupienia w pobliskim HomeDepot.

Głębsze jaskinie w regionie Lot - tu inna sytuacja. Wiele tych jaskiń w końcu osiąga 80 m. Czas denny krytyczny, nawet z rebem. Prąd z reguły dość słaby. Najbardziej sprawdziła się Cuda, z którą można wyholować nurka z uszkodzonym skuterem lub uciekać w razie poważnej awarii. Tu prędkość ma znaczenie. Czy Ressel, czy St. Georges, czy Landenouse, czy parę innych - w końcu masz 80 m. Odległości mniejsze niż na Florydzie, ale prędkość jest krytyczna. Zwłaszcza na głębokości, gdy potrzebny szybki odwrót i holowanie nurka.

Osobiście: tu najbardziej mi leżał Silent Submerge Viper z metalową śrubą, krótki, zwrotny, szybki z regulacja jak Cuda - niemożliwy to transportu lotniczego.

[ Dodano: 16-11-2017, 17:56 ]
Edit: Nurkowanie jaskiniowe może być solowe, albo zespołowe. Jeśli zespołowe, to skutery planuje zespół. W mojej bajce, skutery w zespole są co najmniej porównywalne - plan nurkowania zespołowego musi uwzględniać różne scenariusze, w tym awaryjne. Wchodzi to w zakres szkolenia "Cave DPV" - po full cave+100 nurkowań jaskiniowych w NACD lub NSS. Skuter nie tylko ułatwia życie, niewłaściwie użyty/zaplanowany może pozbawić życia... (dopłyniesz tam, skąd nie wrócisz)
 
 
 
anarchista
[Usunięty]

Wysłany: 16-11-2017, 22:54   

TomM napisał/a:
Tu prędkość ma znaczenie.
TomM napisał/a:
Skuter nie tylko ułatwia życie, niewłaściwie użyty/zaplanowany może pozbawić życia... (dopłyniesz tam, skąd nie wrócisz)
Podepnij link o DCS z pomocą skutera i mamy pełniejszy obraz.

pozdrawiam rc
 
 
stegano 


Stopień: TMX
Kraj:
United Kingdom

Wiek: 48
Dołączył: 14 Lut 2014
Posty: 452
Skąd: Surrey
Wysłany: 16-11-2017, 23:04   

anarchista, Uuuu... juz to przerabiałem, łokcie mnie napier___dalaly przez dwa miesiące...
 
 
budro2 

Stopień: P2
Kraj:
Poland

Wiek: 68
Dołączył: 02 Sty 2018
Posty: 3
Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-01-2018, 15:35   

Witam powyższych "wypasionych" nurów i chcę się podzielić moimi doświadczeniami na temat najtańszych skuterów podwodnych ku przestrodze dla maluczkich.
Nurkuję od 1974r i udało mi się przeżyć wiele wynalazków typu Łukasik i inne. W ostatnich czasach dopadła mnie astma i nie nadążałem pod wodą za młodszymi wiec postanowiłem zdobyć wspomaganie.
Kupiłem za 300zł podróbę SEE-DOO; oryginał, zabawka jest taki:
http://allegro.pl/skuter-...7094872080.html
Nie wiem skąd taka cena? ale zdarzyłem się przyzwyczaić że wszystko co "nurkowe" ma cenę x500% rzeczywistej wartości (kosztów produkcji).
Okazało się że chinole jak zwykle dali ciała i w podróbie:
Zastosowany akumulator żelowy pozwala na max 30min ciągłej pracy (piszą że 60min) ale i tak silnik oraz sterownik od zabawki nie są przystosowane do ciągłej pracy i się przegrzewają (padają), chyba ze się silnik trochę zaleje (słodka woda) to ma lepsze chłodzenie :-) . Konstrukcja dławnicy wałka śruby doprowadziła mnie do ciężkiego ataku śmiechu.
Jeżeli ktoś jednak zdecyduje się na zakup takiej zabawki i chce ponurkować to zalecam:
1. Natychmiast przed pierwszym zanurzeniem rozebrać skuter i posmarować silikonem uszczelki;
2. Zmienić konstrukcję dławnicy- wytoczyć na nowo z gniazdami na 2 Oringi.
3. Założyć na silnik jakiś radiator aluminiowy;
4. Założyć na elementy mocy w płytce sterującej radiatory.
5. Zbudować akumulator Li-Ion z ogniw np 18650 wysoko-prądowych -w zależności od skutera
-o łacznej pojemności min 20Ah dla 12V (3S-p10) lub o łacznej pojemności min 12Ah dla 24V(6S-p5) .
30 ogniw 18650 mieści się w opróżnionej obudowie akumulatora żelowego 12V,12Ah (95x100x150)
Oczywiście trzeba pomyśleć nad bezpiecznym ładowaniem pakietu z zabezpieczeniami i balancerem.
Ogniwa 18650- 2Ah-3,6V można kupić z demontażu na Allegro już za 5zł/szt (gwarancja pojemności).
Całość oprócz czasu kosztowała mnie ~700zł.
Tak przerobiony skuterek waży ~6kg i ciągnie mnie(110kg+sprzęt) przez min 60min z prędkością normalnie płynącego nurka.
GENERALNIE JEST DZIURA CENOWA POMIĘDZY BADZIEWIEM (300-2000zł) A JAKOŚCIĄ (POWYŻEJ 7000zł). MYŚLĘ ŻE KTOŚ ZROBI DOBRY INTERES JAK ZACZNIE PRODUKOWAĆ COŚ DOBREGO, LEKKIEGO W CENIE 2000-5000zł. :papa:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Dodaj do: Wypowiedź dla Wykop  Wypowiedź dla Facebook  Wypowiedź dla Wyczaj.to  Wypowiedź dla Gwar  Wypowiedź dla Delicious  Wypowiedź dla Digg  Wypowiedź dla Furl  Wypowiedź dla Google  Wypowiedź dla Magnolia  Wypowiedź dla Reddit  Wypowiedź dla Simpy  Wypowiedź dla Slashdot  Wypowiedź dla Technorati  Wypowiedź dla YahooMyWeb
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Administrator FORUM-NURAS uprzejmie informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi
umieszczanych przez użytkowników na Forum. Zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania i edytowania, w ciągu 24
godzin, postów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej
czy tez propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady regulaminu.
Przypominam, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Korzystanie z serwisu Forum-Nuras przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko
FORUM-NURAS topic RSS feed