Wysłany: 25-10-2014, 16:14 100-letnia maszyna parowa odnaleziona w Kanale Piastowskim
Przy okazji prac modernizacyjnych prowadzonych na Kanale Piastowskim dokonano bardzo ciekawego odkrycia. Pracownicy firmy, której zlecono prace znaleźli i wydobyli na powierzchnię maszynę parową wyprodukowaną w 1905 r.
Wydobyty sprzęt został zabezpieczony i poddany konserwacji, chroniącej obiekt przed korozją. Z dostępnych informacji wynika, że znaleziona maszyna, była częścią kafaru, który służył do wbijania pali w dno kanału, w którym została znaleziona. Co ciekawe, producent – firma Menck und Hambrock z Hamburga, nadal prowadzi swoją działalność.
„Maszyna parowa znajdowała się na głębokości 13m i była doskonale zachowana. Na dole maszyny jest tzw. baba, czyli urządzenie do wbijania pali. Kratownica rozpadła się, bo była już bardzo skorodowana” – tłumaczy Aleksander Ostasz, zajmujący się nadzorem archeologicznym nad pracami prowadzonymi na terenie Kanału Piastowskiego.
Jak tłumaczy dalej Aleksander Ostasz, udało nawiązać się kontakt z producentem. W tej chwili trwa pozyskiwanie materiałów dotyczących urządzenia, które pozwolą w jak największym stopniu poznać znalezisko.
Prace we wspomnianej lokalizacji prowadzone były za wiedzą i zgodą Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przez Firmę UW Service we współpracy z firmami Escort ze Szczecina oraz Nurkowanie Aleksander Ostasz /Archeo Divers Szczecin.
Wykonywaniem prac podwodnych kierowali: Andrzej Kocewicz, Waldemar Kryszczuk oraz Kazimierz Kotlewski. W skład ekipy nurkowej wchodzili: Waldemar Kryszczuk, Rafał Żurawski, Robert Sławęcki oraz Karol Malinowski.
Wiek: 60 Dołączył: 29 Maj 2011 Posty: 220 Skąd: Gliwice/Jastarnia
Wysłany: 25-10-2014, 17:50
Na początku października p. Ostasz i kierowane przez niego Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza spowodowali zniszczenie unikalnej budowli fortyfikacyjnej w Szczecinie.
Było to jedyne w Polsce polowe żelbetowe stanowisko zbudowane przez Niemców 1944/45 z czechosłowacką forteczną armatą przeciwpancerną. Akcję rozbiórkową nazwano "ratowaniem", choć w istocie była rodzajem wandalizmu.
Teraz:
>>"Kratownica rozpadła się" – tłumaczy Aleksander Ostasz, zajmujący się nadzorem archeologicznym<<
Ciekawe co będzie dalej?
Maszyna parowa - silnik parowy to silnik, który wykorzystuje parę z wrzącej wody, aby wprawić go w ruch. Para naciska na części silnika, aby wprawić je w ruch. Silniki parowe mogą napędzać wiele rodzajów maszyn, w tym pojazdy i generatory elektryczne.
Silniki parowe były używane w pompach górniczych od początku 1700 roku i zostały znacznie ulepszone przez Jamesa Watta w latach 1770. Były one bardzo ważne podczas rewolucji przemysłowej, gdzie zastąpiły konie, wiatraki i młyny wodne do pracy maszyn.
Pierwsze silniki parowe były silnikami tłokowymi. Ciśnienie pary naciskało na tłok, który sprawiał, że poruszał się on wzdłuż cylindra, dzięki czemu miały one ruch posuwisto-zwrotny (tam i z powrotem). Mogły one poruszać bezpośrednio pompę lub pracować z korbą, aby obracać koło i pracować z maszyną. Działały one przy niskim ciśnieniu i musiały być bardzo duże, aby wytworzyć dużą moc.
Silniki parowe były używane w fabrykach do pracy maszyn i w kopalniach do poruszania pomp. Później zbudowano mniejsze silniki, które mogły poruszać lokomotywy kolejowe i łodzie parowe.
Para do zasilania silnika parowego jest wytwarzana w kotle, który podgrzewa wodę do wytworzenia pary. W większości miejsc ogień ogrzewa kocioł. Paliwem dla ognia może być drewno, węgiel lub ropa naftowa. Zamiast ognia można wykorzystać energię jądrową lub energię słoneczną. Para wychodząca z kotła wywiera siłę na tłok. Zawór wysyła parę na jeden koniec tłoka, a następnie na drugi, aby umożliwić mu ruch do przodu i do tyłu. Ruchomy tłok popycha i ciągnie tłoczysko, trawers i korbowód, aby obracać koła lub napędzać inne maszyny. Ciężko obracające się koło zamachowe wygładza moc z tłoka. Regulator kontroluje prędkość obrotową silnika.
Dziś wiele silników parowych jest nadal w pracy. W XX wieku tłoki zostały zastąpione przez turbiny, które obracają się jak wiatrak popychany strumieniami pary. Obracają się one szybciej z większą sprawnością energetyczną niż pierwotne rodzaje tłokowych silników parowych. Są one stosowane w elektrowniach do obsługi generatorów wytwarzających energię elektryczną. Niektóre statki są również napędzane turbinami parowymi. Kotły turbin parowych mogą być ogrzewane przez wiele różnych rodzajów paliwa, nawet reaktor jądrowy w niektórych elektrowniach i okrętach wojennych.
Maszyna parowa - silnik parowy to silnik, który wykorzystuje parę z wrzącej wody, aby wprawić go w ruch. Para naciska na części silnika, aby wprawić je w ruch. Silniki parowe mogą napędzać wiele rodzajów maszyn, w tym pojazdy i generatory elektryczne.
Silniki parowe były używane w pompach górniczych od początku 1700 roku i zostały znacznie ulepszone przez Jamesa Watta w latach 1770. Były one bardzo ważne podczas rewolucji przemysłowej, gdzie zastąpiły konie, wiatraki i młyny wodne do pracy maszyn.
Pierwsze silniki parowe były silnikami tłokowymi. Ciśnienie pary naciskało na tłok, który sprawiał, że poruszał się on wzdłuż cylindra, dzięki czemu miały one ruch posuwisto-zwrotny (tam i z powrotem). Mogły one poruszać bezpośrednio pompę lub pracować z korbą, aby obracać koło i pracować z maszyną. Działały one przy niskim ciśnieniu i musiały być bardzo duże, aby wytworzyć dużą moc.
Silniki parowe były używane w fabrykach do pracy maszyn i w kopalniach do poruszania pomp. Później zbudowano mniejsze silniki, które mogły poruszać lokomotywy kolejowe i łodzie parowe.
Para do zasilania silnika parowego jest wytwarzana w kotle, który podgrzewa wodę do wytworzenia pary. W większości miejsc ogień ogrzewa kocioł. Paliwem dla ognia może być drewno, węgiel lub ropa naftowa. Zamiast ognia można wykorzystać energię jądrową lub energię słoneczną. Para wychodząca z kotła wywiera siłę na tłok. Zawór wysyła parę na jeden koniec tłoka, a następnie na drugi, aby umożliwić mu ruch do przodu i do tyłu. Ruchomy tłok popycha i ciągnie tłoczysko, trawers i korbowód, aby obracać koła lub napędzać inne maszyny. Ciężko obracające się koło zamachowe wygładza moc z tłoka. Regulator kontroluje prędkość obrotową silnika.
Dziś wiele silników parowych jest nadal w pracy. W XX wieku tłoki zostały zastąpione przez turbiny, które obracają się jak wiatrak popychany strumieniami pary. Obracają się one szybciej z większą sprawnością energetyczną niż pierwotne rodzaje tłokowych silników parowych. Są one stosowane w elektrowniach do obsługi generatorów wytwarzających energię elektryczną. Niektóre statki są również napędzane turbinami parowymi. Kotły turbin parowych mogą być ogrzewane przez wiele różnych rodzajów paliwa, nawet reaktor jądrowy w niektórych elektrowniach i okrętach wojennych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Administrator FORUM-NURAS uprzejmie informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi umieszczanych przez użytkowników na Forum.
Zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania i edytowania, w ciągu 24 godzin, postów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej
czy tez propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady regulaminu.
Przypominam, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Forum-Nuras przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko