Dołączył: 04 Sty 2002 Posty: 1729 Skąd: N 53°46' E 20°29'
Wysłany: 31-08-2002, 07:08 Trałowiec - Vs 304 ex. MUNIN
Trałowiec - Vs 304 ex. MUNIN
orzel123 [Usunięty]
Wysłany: 16-09-2002, 13:35
tak naprawdę to nie trałowiec tylko okręt zaopatrzenia U-bootów, leży tuż za portem w Helu
15/09/02 gł. 40m, ciemność, widoczność słaba ok 4m, temp 9 st C
niestety trafiliśmy na kiepskie warunki
jeszcze dzień wcześniej było ok 8m widoczności i widać było bez latarki (z relacji innych nurków)
03 11 2002 widocznosc marna 3m woda temp 2st wiec nienajlepiej ale zato u góry było ok słoneczko i zero fali pozdrawiam
kijanek [Usunięty]
Wysłany: 03-07-2003, 09:56
Piękny nurek (27.06.03); cieplutko - 19 stopni powietrze i 15 woda. Widoczność (latarkowa) piękna, ale ciemno jak... na trałowcu. Wrak fascynujący (przez tą fascynację otarliśmy się o deco kiedy na komputerku jedynka /czasu bezdekompresyjnego/ zamieniła się w siódemkę /czas na przemyślenia poniżej pułapu 2m/. Dobrze byłoby jednak ostatecznie i autorytatywnie zidentyfikować ten wraczek. Są teorie (bodajże autorstwa J.Lisowskiego) że to rzeczywiście "trałowiec" a konkretnie kuter trałowy "R 69" zatopiony 11.04.45 przez rosyjskie samoloty (w tym samym nalocie został zatopiony pomocniczy ścigacz UJ1102 znany obecnie jako "kanonierka), ale pojawia się pewien problem: otóż z mądrych książek wnika, że "R69" był uzbrojony jedynie w jedno działko kalibru 37 mm i miał zaledwie 125 ton wyporności (długość ok. 35m). Tymczasem każdy, kto był na "trale" wie, że jest to bydle sporo większe a dziobowe działo ma minimum 75 mm (a prawdopodobnie nawet 105mm". Więc być może jest to - jak sugeruje np. A.Sala) "baza U-boot'ów". To już bardziej prawdopodobne, bo charakterystyka przypomina pomocnicze bazy floty podwodnej przebudowane ze statków handlowych (np. "Weichsel" miał ok. 5000 ton wyporności i jedno działo 88 mm plus cztery 37 mm), ale żaden z nich nie został zatopiony w tym rejonie. Na czym więc nurkujemy? Są jeszcze przynajmniej dwie możliwości: w tym rejonie zostały zatopione przynajmniej dwa okręty, które mogą być naszym "trałowcem": transportowiec wodnosamolotów "Boelcke" (jakieś 1350 ton) zatopiony 08.04.45 i torpedowiec "TS10" (przebudowany z trałowca "M376"), zatopiony 11.04.45. Szczególnie ten drugi nadaje się jako potencjalny kandydat na wrak "trałowca": miał 775 ton wyporności i był uzbrojony między innymi w dwa pojedyncze działa 105 mm. Problem jedynie w tym, że według źródeł radzieckich "TS10" został zatopiny w wyniku bohaterskiego czynu lotnika radzieckiego, który staranował okręt swoim samolotem - wyniku tego "TS10" miał eksplodować i przełamać się - śladów tego nie zauważyłem. Ktoś ma jeszcze jakąś teorię? A może zdjęcia lub rysunki spod wody?
A tak na marinesie. W ciągu dwóch ostatnich miesięcy wojny (marzec i kwiecień 1945) w rejonie Helu (o odległości do 5 Nm od portu) zatonęło przynajmniej 22 (niektórzy twierdzą, że nawet ponad 30) okrętów i statków niemieckich: 7 marca w rejonie Helu lotnictwo zatopiło motorowiec „Flensburg (o wyporności 5500 ton), 10 marca w tym samym rejonie zatopiono pomocnicze ścigacze „UJ302”, „UJ303” i „UJ305” (dokładniej: uszkodzone ścigacze zatonęły na płytkiej wodzie po ataku lotniczym). 14 marca na minach zatonęły tu dwa torpedowce: „T3” i T5” a 15 marca – okręt podwodny „U367”. 2 kwietnia w pobliżu Półwyspu zatonął podczas sztormu trałowiec „M3828” oraz – w wyniku zderzenia – kuter trałowy „R256”. 8 kwietnia został zatopiony transportowiec „Franken” (ponad 11 tys BRT) oraz transportowce lotnicze „Hans Albert Wedel” i „Boelcke” (po ok. 1300 BRT). Następnego dnia zatonęły motorowiec „Albert Jansen” (5500 t.) i parowiec „Vale” (6000 t.). 10 kwietnia lotnictwo posłało na dno motorowiec „Moltkefels” (prawie 7500 ton) i mały transportowiec „Posen” (ok. 1000 t.), a 11 kwietnia dobrze nam znane: ścigacz okrętów podwodnych „UJ1102” (vel. kanonierka) i kuter trałowy „R69” (który niektórzy identyfikują jako „trałowiec”). Tego samego dnia został także zatopiony torpedowiec „TS10”. Z kolei 12 kwietnia zatonął parowiec „Wiegand”(5900 t.). W nocy z 27 na 28 kwietnia radzieckie kutry torpedowe zatopiły na redzie Helu transportowiec „EmilySauber” (2500 t.) oraz barkę desantową o nieustalonej nazwie. Spośród wymienionych powyżej jedynie 4 lub 5 jest obecnie zlokalizowanych i stanowi cel wypraw nurkowych; pozostałe czekają jeszcze na zlokalizowanie i opisanie.
Wiek: 59 Dołączył: 05 Sty 2002 Posty: 242 Skąd: Warszawa
Wysłany: 15-06-2004, 09:39 Warunki 13.06.2004
Stan morza przed południem 2-3, po południu 3-4 stopnie B
Wiatr 3-5 stopnie B
Temperatury powietrza 20 stopni C
Temperatura wody 9 stopni C
Widoczność 6-8 m.
Przed południem prądu brak, po południu coraz silniejszy.
Na prawej burcie przy dziobie niewielkie strzępy sieci i gdzieniegdzie linki.
Wiek: 49 Dołączył: 07 Mar 2003 Posty: 112 Skąd: Kraków
Wysłany: 18-08-2004, 13:31
12.08.2004 - okolo 17.00 na powierzchni bahama
0-20m widocznosc 2-3m i ciepelko
20-30m widocznosc >10m chlodniej i mocny prad (opustowka prawie poziomo)
30-40m widocznosc 3-4m temp. okolo 4stC
suuuuper
pzdr
grzesiek
Beata Gellert [Usunięty]
Wysłany: 23-08-2004, 01:44 warunki 22.08.04
Wietrznie
stan morza 3 stopnie B.
widoczność od powierzchni do 7. metra - około 1 m.
widoczność na wraku do 6 m. (zależnie od grupy nurkującej) .
na dole chłodno
Stopień: CMAS***
Dołączył: 14 Kwi 2003 Posty: 43 Skąd: Warszawa
Wysłany: 02-09-2004, 10:16
31.08.2004
Piekne slonce, zatoka nieco "pomarszczona" fala ale warunki wysmienite. Niestety prosiaczek nie trafil na wrak nie mniej zostal rzucony okolo 25 m obok (o czym dowiedzielismy sie po wyjsciu...). Widocznosc ponizej 30 m bardzo dobra okolo 7 m. Po zatoczeniu kregu z kolowrotkiem wyjscie po opustowce.
W sobote robilismy jeszcze Christe. Niezle bujalo ale bylismy bardzo zdesperowani wiec poszlismy pod wode. Prosiaczek rzucony 0.5 m od wraku. Jasno... jak plytko to i jasno Lekki prad od dziobu w kierunku rufy. Widocznosc okolo 5 m. Malo dorszy.
03/05/2005
Na powierzchni brązowa zupa od 8 m świetna widoczność
Na wraku niewielki prąd na rufie.
Po wynurzeniu zastała nas spora fala i silny prąd całkowita zmiana pogody.
Wiek: 46 Dołączył: 07 Maj 2004 Posty: 74 Skąd: Gdynia
Wysłany: 09-05-2005, 11:20
08/05/2005
Widoczność na wraku ok. 10m, tempreatura wody przy dnie 3 C. Stan morza 0. Bardzo sympatyczne nurkowanie w słoneczną pogodę. Dzięki dobremu naświetleniu oraz dobrej widoczności użycie latarek nie było konieczne.
Wiek: 59 Dołączył: 02 Mar 2003 Posty: 189 Skąd: 3Miasto
Wysłany: 14-08-2005, 21:21 Dwa nurki na Trałowcu
Ciekawostka jak zmieniają sie warunki widoczności na tym samym wraku w ciągu paru godzin.W sobotę ok.godziny 10-30 z walecznej "Formozy" zrobiliśmy trała max 38m pobyt 20 min na ean 28 i ean 50 deco ale widoczność oceniam zaledwie na 3-4m czyli nie za wiele,prąd niewielki.Drugiego nurka zaplanowaliśmy na 16-30 i warto było nie do wiary jak poprawiła sie widoczność zaryzykuję 10-12m jestem pod wrażeniem ,miałem uczucie nurkowania na zupełnie innym wraku.Było super.Temperatura okrutna na wraku 17 st.
Pozdrawiam Slawnur
Rzeczywiście warunki szybko się zmieniają. W niedzielę po południu widoczność była bardzo słaba 1-1.5 m. Prąd też dość znaczny. Deko robiliśmy w toni i wywiało nas ze 300 metrów od Formozy.
Za to temperatura bez zmian
Wiek: 59 Dołączył: 05 Sty 2002 Posty: 242 Skąd: Warszawa
Wysłany: 18-08-2005, 22:57 Warunki 14.08.2005
O 11:26
Stan morza 3 stopnie B
Widoczność na wraku 3-4 m.
Temperatura wody na wraku 16 stopni C.
Bardzo delikatny prąd powierzchniowy, na wraku prądów brak.
O 13:08
Stan morza 2-3 stopnie B
Widoczność na wraku 4-6 m.
Temperatura wody na wraku 16 stopni C.
Delikatny prąd powierzchniowy, na wraku prądów brak.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Administrator FORUM-NURAS uprzejmie informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi umieszczanych przez użytkowników na Forum.
Zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania i edytowania, w ciągu 24 godzin, postów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej
czy tez propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady regulaminu.
Przypominam, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.
Serwis wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych. Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania. Korzystanie z serwisu Forum-Nuras przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko